Karta sprzedawana jest w dość znacznych rozmiarów, zorientowanym pionowo pudełku. Producent umieścił na nim najważniejsze informacje na temat produktu (typ złącza, rozmiar pamięci, typ zastosowanego układu graficznego).
Karta Gigabyte GV-NX88X768H-RH nie różni się wyglądem od innych akceleratorów GeForce 8800 GTX, jakie testowaliśmy w naszym laboratorium. Wyposażona jest w referencyjny system chłodzenia, który charakteryzuje cicha praca wentylatora (a właściwie turbiny) oraz spore gabaryty.
Taktowanie układu graficznego i pamięci również nie odbiega od zaleceń NVIDII: wynosi 575 MHz dla GPU i 1800 MHz efektywnie w przypadku pamięci. Na karcie znalazło się jej 768 MB, co też jest typową ilością w przypadku GeForce 8800 GTX.
W zestawie otrzymujemy instrukcję obsługi, płytę ze sterownikami oraz dwie gry - Call of Juarez i Civilization IV. Pakiet okablowania obejmuje dwie przejściówki DVI->D-Sub, parę kabli zasilających i puszkę z gniazdami HDTV.
W internetowym sklepie firmy Komputronik, od której otrzymaliśmy kartę Gigabyte do testów, produkt wyceniono na 2599 złotych.
Zestaw testowy
Komponenty zestawu testowego | ||
Typ komponentu | Model | Dostarczył |
Procesor | Intel Core 2 Duo E6400 (@ 3,5 GHz) | redakcyjny |
Wentylator | Arctic Cooling Freezer 7 Pro | www.cooling.pl |
Płyta główna | ASUS P5B | redakcyjna |
Pamięć | 2 GB DDR2 800 MDT (4-4-4-12) | redakcyjne |
Dysk twardy | Samsung SP1203N 120 GB | redakcyjny |
Napęd optyczny | NEC ND-4571A (DVD±RW DL) | redakcyjny |
Monitor | Apple Cinema Display HD (30") | www.apple.com |
Zasilacz | Antec TruePower Trio 550 W | www.cooling.pl |
Na komputerze zainstalowaliśmy system Windows XP Professional SP2 i sterowniki do płyty głównej (Intel INF 8.1.1.1009). Kartę Gigabyte z układem GeForce 8800 GTX przetestowaliśmy ze sterownikami ForceWare 97.02.
Testy wydajności
Z powodu zastosowania typowych zegarów pracy akceleratora, jego wydajność nie różni się od udostępnianej przez inne karty z układem GeForce 8800 GTX. Poniżej prezentujemy jednak kilka wykresów, na których porównamy kartę Gigabyte do karty referencyjnej.
W Oblivionie również bez większych niespodzianek - wydajność niemal identyczna, jak w przypadku modelu referencyjnego. Różnica bierze się z niedokładności samego pomiaru - test jest przeprowadzony za pomocą programu FRAPS.
Testy w Gothic 3 przeprowadziliśmy z pomocą programu FRAPS. Benchmark polegał na kilkunastosekundowym biegu na wprost w jednym w lasów w Myrtanie, nieopodal Trelis. Zależało nam przede wszystkim na pokazaniu wydajności karty graficznej, więc wybraliśmy to miejsce ze względu na brak licznych postaci niezależnych.
Wszystkie opcje graficzne ustawione były na maksymalne wartości, a plik konfiguracyjny gry nie był w żaden sposób modyfikowany. Postaraliśmy się, aby na wynik nie miało wpływu doczytywanie danych z dysku twardego (w tym celu najpierw trochę pobiegaliśmy po okolicy i dopiero po chwili zmierzyliśmy wydajność). Niestety, na razie dysponujemy wynikami tylko trzech kart - testowanego modelu Gigabyte, Radeona X1950 XTX i karty HIS Radeon X1950 Pro IceQ3 (jest znacznie podkręcona w stosunku do modelu referencyjnego; działa z zegarami 630/1480 MHz). Niedługo dołożymy więcej wyników, także na słabszych kartach.
Jak widać, GeForce 8800 GTX także w Gothic 3 ma znaczną przewagę nad Radeonem X1950 XTX. Według naszego pomiaru, w trybie 1600x1200 jest to aż 56%.
Podkręcanie
Pierwsze testy podkręcania GeForce 8800 GTX, które przeprowadziliśmy w dniu premiery karty, nie wypadły zbyt dobrze. Sugerowaliście, że prawdopodobnie była to wina naszego egzemplarza, bo karty te na ogół podkręcają się lepiej. I rzeczywiście, testowany akcelerator Gigabyte wypadał lepiej niż model referencyjny. Pamięci podkręciły się podobnie - do 2070 MHz efektywnie, ale wyraźnie lepszy rezultat uzyskaliśmy na układzie graficznym. Poprzednio było to zaledwie 580 MHz (przy 585 MHz w 3DMark06 widzieliśmy już pojedyncze artefakty!), tym razem dotarliśmy do 640 MHz. To już lepiej, choć podtrzymujemy nasze zdanie, że GeForce 8800 GTX nie dysponuje wielkim potencjałem w podkręcaniu. Poniżej zamieszczamy wynik uzyskany w 3DMark06 na podkręconej karcie.
Jakość obrazu
GeForce 8800 GTX udostępnia nowe tryby wygładzania krawędzi - 8x, 8xQ, 16x i 16xQ. Sprawdziliśmy, czy za ich pomocą rzeczywiście można uzyskać lepszą jakość obrazu. Do przeprowadzenia testu wykorzystamy dwie klatki obrazu z gry The Elder Scrolls IV: Oblivion. Interesujący nas fragment zaznaczyliśmy na poniższym obrazku białą ramką.
Poniżej prezentujemy już powiększony fragment obrazu w skali 1:1. Zamieszczamy porównanie wszystkich ważniejszych trybów wygładzania - począwszy od 4x po 16xQ. GeForce 8800 GTX nie obsługuje trybu 6x, a Radeon X1950 XTX - żadnego powyżej 6x (czyli 8x i 16x). Ze względu na ogromną trudność w rozróżnieniu trybów 8x od 8xQ oraz 16x i 16xQ, które udostępnia układ 8800 GTX, postanowiliśmy porównać tylko ustawienia 8xQ i 16xQ.
Porównanie jakości wygładzania krawędzi
Z wyłączonym wygładzaniem krawędzi na obu kartach efekt jest identyczny. Tryb 4x na pierwszy rzut oka wygląda podobnie, ale jeśli przyjrzeć się metalowej obręczy trzymającej "włócznię", można spostrzec, że Radeon X1950 XTX lepiej poradził sobie z wygładzeniem jej krawędzi. Z kolei GeForce 8800 GTX lepiej poradził sobie z prawą krawędzią "komina". Tryb 6x dostępny jest tylko na kartach z układami ATI. Minimalnie pomógł on Radeonowi X1950 XTX - krawędzie włóczni wyglądają już naprawdę dobrze, a na wspomnianej obręczy widać tylko minimalne schodki. Przyjrzyjmy się teraz jeszcze wyższym ustawieniom, które udostępnia już tylko układ NVIDII. W trybie 8xQ obraz wygląda prawie identycznie, jak na Radeonie w trybie 6x. Z jednym wyjątkiem - krawędzie "komina" lepiej prezentują się na GeForce 8800 GTX. Najwyższe możliwe ustawienie - 16xQ - prezentuje się już naprawdę świetnie - niewiele można mu zarzucić.
Obrazki z gier w 2560x1600
Gdy w naszym pierwszym teście kart GeForce 8800 GTX zaprezentowaliśmy wyniki wydajności w trybie 2560x1600, w komentarzach pod artykułem poprosiliście o zrzuty ekranu z gier w tak wysokiej rozdzielczości. Rzeczywiście, gra w 2560x1600 na 30-calowym monitorze (w naszym przypadku to monitor Apple Cinema Display HD) dostarcza zupełnie nowych wrażeń! Na Waszą prośbę publikujemy poniżej kilka przechwyconych obrazków, z Gothic 3 i nieśmiertelnego Far Cry. Miłego oglądania.
Podsumowanie
Jak już pisaliśmy przy okazji premiery GeForce 8800 GTX, jest to obecnie najszybszy układ graficzny na rynku. Od dotychasowych liderów jest w niektórych grach nawet dwukrotnie szybszy, co czyni go jedyną propozycją dla osób poszukujących najwydajniejszej karty graficznej i gotowych za tą wydajność zapłacić. Karta Gigabyte GV-NX88X768H-RH to świetna propozycja dla graczy z największymi monitorami - 24" czy nawet 30". Nasze testy dowodzą, że karta z układem GeForce 8800 GTX poradzi sobie nawet w trybie 2560x1600 i - poza kilkoma wyjątkami - nawet z włączonym wygładzaniem krawędzi. Dla użytkowników z mniejszymi monitorami pozostaje antyaliasing 16xQ, którego efekty są bardzo dobre, jak zresztą mogliśmy się przekonać. Gigabyte GV-NX88X768H-RH to jednak jedna z wielu podobnych kart GeForce 8800 GTX. Możemy Wam ją polecić tak samo, jak i inne modele z tym układem. Wyboru powinniście dokonać na podstawie porównania cen czy wartości dołączonego oprogramowania (przede wszystkim gier).
Gigabyte GV-NX88X768H-RH
Zalety
- Rewelacyjna wydajność
- Zgodność z DirectX 10
- Najwyższa jakość obrazu (CSAA 16xQ)
Wady
- Duży apetyt na prąd
- Wysoka temperatura pracy
Cena: około 2599 złotych brutto.
Do testów dostarczył: